Prezentujemy na rap-news.eu nowy cykl, tzw. „Szybką piątkę do podziemia”, którą dedykujemy wszystkim pasjonatom dobrego podziemnego hip-hopu. Drugim gościem jest Qba Galeria.

Już wkrótce ukaże się album „Lubelski Styl”, który będzie czwartym albumem Galerników i pierwszym w całości wyprodukowanym w Łejkap Studio w Lublinie. 

Galeria powstała w 2000r. w Lublinie. Dwa lata po tym wydarzeniu powstała pierwsza płyta – „Prostota Wykonania”. Następnie po kolejnych latach: „Próba” (2003), „Chwila” (2004). Piękne wspomnienia?
Qba:
Galeria powstała razem z Bomblem (BmB) i Esem (eSo), gdy wszyscy mieliśmy po 17 lat. Chodziliśmy do jednej szkoły podstawowej i mieszkaliśmy na jednym osiedlu. Spotkaliśmy się przez przypadek właśnie w kilka lat po podstawówce i tak zaczęła się Galeria. W 2001 roku nagraliśmy Demo – „…Kilku marzeń spełnienie…”. Sam w międzyczasie nagrywałem z różnymi osobami do momentu wypuszczenia „Prostoty wykonania”. Szybko potem, bo po roku, wyszła „Próba” i w następnym 2004 – „Chwila”. Wspomnienia z tego okresu, to raczej okres pracy nad płytami, ciągłych melanży na ulicy i rozmowy o marzeniach. Nie zdawałem sobie sprawy z tego, że to, co robimy, ma tak duży odbiór. My byliśmy w podziemiu i każdy, kto woził dupę, był skreślany. Podziemie to było miejsce, gdzie nie ma twarzy, jest tylko przekaz. Patrząc teraz z perspektywy czasu, to była nasza powinność, żeby opowiedzieć o tym, jak jest w naszych środowiskach w blokowiskach. Jak było każdy z nas wiedział, musieliśmy to opowiedzieć. I ta chęć nas napędzała.

A czujesz niewykorzystany potencjał Galerii?
Qba:
Nigdy nie wysłaliśmy żadnej płyty do jakiejkolwiek wytwórni, nie uważałem tego za coś, co powinniśmy robić. Patrzyłem na klipy w telewizji i się śmiałem, że taka torba wychodzi na legalach w Polsce. Swoją drogą sam nie uważałem, że to, co robię, jest na mega poziomie. Byłem bardzo krytyczny, cały czas czułem, że wiele mi brakuje do wyjścia na szersze wody. Ulice dawały nam szacunek i to było dla nas najważniejsze. Do tego wiesz, gdy robisz coś o wiele lepiej od innych, nie jest to pozytywnie odbierane, zwłaszcza w patologicznych środowiskach, z których się wywodzimy. Więc inni wbijali kosy w plecy i przeszkadzali. Zawiść blokowała nam wiele rzeczy. Zagraliśmy raptem może pięć koncertów, w tym jeden udany nasz pełny. Reszta to supporty. Czasy kamienia łupanego , skinów i punków, psiarni na każdym osiedlu. Nie były to czasy na robienie kariery, a raczej na utrzymywaniu się na powierzchni. Moje pojęcie biznesowe nie istniało. Teraz mam świadomość i wiem, że nie pójdę w komercję, tak samo jak nie poszedłem w nią kiedyś. Z zewnątrz to wygląda jak niewykorzystany potencjał, ale Bracie, nie zawsze jest łatwo i z górki. KRS-One nauczył mnie tego, że MC z wiekiem może być tylko lepszy i tak w nieskończoność.

Po wielu latach przerwy Galeria powraca na rapową mapę Polski. „Lubelski Styl” – taki tytuł będzie nosiła najnowsza produkcja. Kiedy w Twojej głowie pojawił się pomysł, że musisz wyładować swoje emocje tworząc kolejny projekt, który zapowiada się świetnie…
Qba:
Wyjechałem z Polski w maju 2004 roku, w kilka tygodni po wydaniu „Chwili”. Wyjechałem do lepszego świata, zarobić trochę sary na mikrofon studyjny. Zostałem tam 10 lat z małymi przerwami na krótkie powroty do Polski. Wyjechałem tak naprawdę na nauki. Możesz wierzyć lub nie, każdego dnia przez dziesięć lat, podczas każdej czynności jaką wykonywałem, myślałem o sobie jako o czynnym MC. Wiedziałem , że wrócę i będę nagrywał. Pisałem, pisałem, pisałem, planowałem powrót jak wyjście z więzienia. Wszyscy ludzie, z którymi pracowałem, żyłem , piłem , paliłem cokolwiek, wiedzieli kim jestem i wiedzieli, co jest dla mnie ważne w życiu. Płyta początkowo miała nosić tytuł „Lbn Story”. „Lubelski styl” to rzecz oczywista w naszym środowisku. Istnieje od wielu lat, a Galeria kształtowała go jako najbardziej popularna grupa w mieście. Wiem, że mieliśmy duży wpływ na rozwój Hip-Hopu w Lbn, przez to, że nasze numery są na playlistach ludzi, którzy teraz sami tworzą. Projekt jest międzynarodowy, są na nim ludzie, którzy płyną tą samą łodzią z Galernikiem.

Działasz sam na własną rękę, przy pomocy najbliższych osób, które pomagają Ci przy przeróżnych kwestiach, również związanych po prostu z wydaniem fizycznego krążka. Czy logistycznie jest to ciężkie do ogarnięcia? Mimo bardzo wielu lat reprezentowania „kultury” jest to dla Ciebie nowa sytuacja…
Qba:
Wszystko ogarniam sam z pomocą ludzi dookoła. Zawsze tak było. Tylko teraz w czasach YT i Facebooka, jest tego po prostu więcej. Do tego dochodzą klipy, wywiady, ciuchy, różne opcje w temacie, poszliśmy do przodu z rynkiem i rynek wymaga więcej od artystów. Powiem Ci, że na ogarnięciu tych podstawowych kwestii medialnych, jak fanpage, strony, kanały z muzyką, kończy się temat, gdy to rozruszasz i tyle… później samo leci. Teraz po powrocie trochę tego wszystkiego jest, ale to tymczasowy stan zapierdolu. Co do dystrybucji płyt, sytuacja wygląda podobnie. Na początku musisz dzwonić, pisać, dużo załatwiania, ale po „Lubelskim Stylu” na połapanych teraz kontaktach, będziemy bazować w przyszłości i te sklepy, które teraz nam pomagają będą miały pierwszeństwo i zawsze moje płyty będą przede wszystkim w tych punktach. Sprzedaż płyt w Empikach mnie nie bawi i nie interesuje. Jeżeli raper lubi w kakao, to jego sprawa. Znając moje podejście, mi, ani moim ludziom, nikt z żadnej wytwórni, czy innej organizacji wydawniczej, nie będzie nawet proponował kontraktu na zasadzie wydymania na kilkadziesiąt % ze sprzedaży płyt i z odsłuchów. Wydaję się sam i kontakty z wydawnictwami będą na zasadach współpracy, a nie pełnej „opieki” z ich strony. Niezależność Bracie jest najcenniejszą rzeczą jaką posiadam. Niezależność finansowa i niezależność bytowa.

Jesteśmy już po premierze pierwszego teledysku, który został zrealizowany do „Śmierć Scenarzysty/Mam”, gdzie gościnnie wystąpił AdoDe, a produkcją muzyczną zajął się duet – ZłoteTwarze. Czy planujesz kolejne kroki promocyjne, jeśli chodzi o video, koncerty, być może jakieś spotkania promocyjne w skateshopach (ostatnio taka opcja zrobiła się bardzo modna)?
Qba:
Po „Śmierci Scenarzysty” wyjdzie jeszcze kilka video od nas. Skupiam się głównie na promowaniu tego albumu u siebie w Lbn: akcje plakatowe, wlepy, radio. Płyta w tym momencie jest priorytetem. Co do koncertów, to sytuacja wygląda identycznie jak z wytwórniami. Zagram oczywiście, ale to będą trochę inne sytuacje niż speluna, mikrofony i najebani pacjenci pod sceną – takie rzeczy mnie nie interesują. Czekam na lepszą pogodę w Lbn i wyjdę z czymś ciekawym  w czasie. W Lublinie jedynym miejscem, jeżeli chodzi o skateshop, gdzie może dojść do spotkania z fanami, to Monument. I Monument jest też jedynym miejscem w Lbn, gdzie będzie można dostać nasze płyty. Jest to po prostu najlepszy lubelski skateshop i trzyma poziom od kilkunastu lat. Płyta wyjdzie na pewno do końca marca. Nie ma możliwości, żeby trwało to dłużej. Pozdrówki Brat!!!

TRACKLISTA – „Lubelski Styl”:
1. Prolog
prod. TazTbm
2. Kurz prod. Soulspicious; gitara elektryczna: Mike Beer
3. Co jest Brat prod. Adam L; scratch: Cut-a-Head
4. Lbn Flava prod. RSNndsp
5. Stracony / Wasted (feat. Kookie Pop, Wrona); prod. Złote Twarze; skrzypce: Roksana Grobelna
6. I’m goin’ down (feat. Panko Phan/5565 Dogz); prod. Philip Willow/5565 Dogz, co produkcja: Adam L
7. Śmierć Scenarzysty/Mam (feat. AdoDe); prod. Złote Twarze; skrzypce: Roksana Grobelna; scratch: Cut-A Head
8. Wróg u Bram prod. Wrona; scratch: Cut-a-Head
9. Punkt Odniesienia (feat. Ozzy); prod. Adam L
10. SimSalabim prod. Rtn; talkbox: Nicole Funk
11. Sen prod. Grinokit
12. Iracki Sen prod. TazTBM & Grinokit; scratch: Cut-A-Head
13. PL (feat. Kookie Pop); prod. Adam L
14. You Kan’t (feat. AdoDe); prod. Absolute; scratch: Cut-a-Head
15. To Było Gdy prod. Wrona
16. Ukłon w Stronę Rozstań (feat. Trademark BLUD); prod. Adam L
17. Teoria Wyjścia (feat. Furio); prod. Złote Twarze; scratch: Cut-a-Head
18. Makhiavelli / Kommon 35 prod. Soulspicious
19. Płynę prod. Robson
20. Epilog prod. Bombel

Całość przygotował: Patryk FENT
Zdjęcie główne: Kadr z teledysku „Śmierć Scenarzysty” – Galeria

Odwiedź – kliknij:
galeriabanner fentLINK RaP

Wsparcie – kliknij:

KotUkostka KostkaShop rapzajawkabanner tbackstagerbanner 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ